پرستار

  • ۰
  • ۰

امروزه بدلیل شتاب زیاد در افزایش حجم مطالبی که انسان ها برای یادگیری آنها دچار چالش اند،  شعار(slogan) یادگیری" یاددادن نحوه ی یادگیری":learn how to learn، است، زیرا نمی توان همه چیز را در این دریای گسترده ی یادگیری به دیگران یاد داد. قبل از پرداختن به پدیده ی یادگیری و مفاهیم مرتبط با آن در ابتدا باید دانست فلسفه و نظریه چیست؟

تعریف فلسفه= مطالعه ی ماهیت و معنای کائنات و زندگی انسان. یک سری از باورها و یا نگرش ها نسبت به زندگی که هدایتگر رفتار فرد است(لغت نامه ی آکسفورد، 2005). فلسفه، چتر حاکم بر هر نظام آموزشی است. فلسفه، می تواند بیانگر دیدگاه( spectrum)های حاکم نسبت به نظام آموزشی، در هر جامعه باشد.

مکاتب فلسفی خردگرائیrationalism و تجربه گرائی empiricism، بترتیب خاستگاه نظریه های یادگیری رفتارگرایی و شناخت گرایی هستند.




تعریف نظریه= اطلاعات سازمان یافته درباره ی یک سری از مفاهیم مرتبط با وقوع پدیده ها در رشته ای خاص که بطورمداوم توسط انجام تحقیقات  اعتبار و پایایی آن تائید می شود(جانسون. وبر، 2001).

ذسته بندی نظریه های یادگیری:

الف- رفتارگرایی

ب- شناخت گرایی

ج- اجتماعی

د- انسان گرایی

------------------------------

الف-نظریه های رفتارگرایی:

1- شرطی سازی کلاسیک/ رفتار پاسخ گر/ رفتاربازتابی. نظریه پرداز مطرح: پاولف

2-  شرطی سازی رفتار غیرپاسخ گر/ رفتار غیربازتابی/ رفتار کنش گر. نظریه پرداز مطرح: اسکینر   

3-مجاورت. نظریه پرداز مطرح:گاتری 

4-پیوندگرایی. نظریه پرداز مطرح: ثروندایک.                                                                                                                    

 

 

 



ب- نظریه های شناخت گرایی:

1-  Gestalt (چهار دانشمند آلمانی: ورتایمر، کهلر، کافگا و لوین)

واژه های کلیدی :واژه های کلیدی هر نظریه واژه های خاص آن می باشد. به ورتایمر، کهلر، کافگا، و لوین، گشتالتی ها می گویند.

Gestaltگشتالت= شکل/انگاره/ طرح

 Insight بینش =قدرت ادراک افراد در کشف روابط بین اشیا / پدیده ها.Intuition شهود= بینش ناگهانی

I2-  معنی دار/ کلامی(آزوبل از نظریه پردازان این گروه است که ساخت شناختی را مطرح کرد.)

واژه ی کلیدی= ساخت شناختی

3-  داده پردازی/ خبرپردازی

ج- اجتماعی: در سال های اخیر ، گروهی از روانشناسان(ماهونی، آرنکوف و باندورا) در فرض های بنیادی فوق تغییراتی ایجاد کرده و نهضتی را پایه گذاری کرده اند که با نام های رفتار گرائی شناختی و یادگیری اجتماعی شهرت یافته است.

واژه ی کلیدی: سرمشق گیری و یادگیری مشاهده ای و جبر دوجانبه

 

د- انسان گرایانه:آخرین گروه نظریه ها ی یادگیری انسان گرایانه Humanistic  که مازلو از نظریه پردازان پیشرو است.

واژه ی کلیدی نیاز انسان است. انسان براساس نیازهای خود، مبادرت به یادگیری می کند. این نظریه می تواند، اساس این ایده باشد، که آموزش باید بیمار محور و متنی بر نیازهای تعیین شده توسط وی باشد.



نکته ای که می توان در ابتدای شروع مبحث به آن اشاره کرد وجود تفاوت ضمنی بین مفهوم آموزش و تدریس است. در آموزش که گاهی بصورت گسترده با پرورش نیز همراه می گردد و کلمه ی  آموزش و پرورش در طیفی گسترده توسط دست اندرکاران و سیاست گذران آموزش در هر کشوری بکار می رود،در معنای خرد آن، نیازی به وجود آموزش دهنده، نیست و انسان می تواند self- education  داشته باشد. در حالیکه در تدریس وجود آموزش دهنده  و وجود ارتباط دو سویه/ کنش متقابل / interaction، الزامی است.

learning=یادگیری براساس فلسفه و نظریه ی خاص تعریف می شود.ارائه ی یک تعریف خاص و کامل ممکن نیست.

client=مشتری

مشتری خدمات پرستاران، می تواند انسان بالغ و غیر بالغ سالم، انسان بالغ و غیر بالغ بیمار، باشد.

در حیطه ی آموزش و یادگیری می توان به این مشتریان learner یا فراگیر(pupil=شاگرد)، گفت.


train= تعلیم دادن مهارت


شما می توانید با مراجعه به وبگاه



www.nursingstudent.blog.ir

معانی کلمات زیر را مطالعه کنید:

    اصول مرتبط با تعلیم وتربیت کودکانpedagogy

اصول مرتبط با تعلیم وتربیت بزرگسالانandragogy

  فراگیر خود موضوع یادگیری را تعیین می کند و خود می آموزدheutagogy

یادگیری مشارکتیpeerogogy

 یادگیری مجازیcyberogogy

abstract thinkingتفکر انتزاعی یا غیرملموس

  تفکر عینی یا ملموسconcrete thinking




نکته: آن چیزی که به عنوان یکی از اعضای حرفاه ای تیم سلامت باید به انسانی دیگر یاددهیم، با محوریت انسان و بادرنظرگرفتن اولویت های وی در راستای برقراری، حفظ و ارتقای سلامتی است.

  • ۹۷/۰۶/۳۱
  • کبری سلامی

phylosophy & theory

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی